Piatra Craiului,
6-9 August 2002

Dupa 5 ani, revin in Piatra Craiului. De data aceasta cu sotia mea, Anca. Plecam din Ploiesti cu acceleratul 1621, care pleaca la 10.03 din Ploiesti, ajunge la 12.40 in Brasov, cu o punctualitate surprinzatoare pentru CFR. Trenul din Brasov spre Zarnesti este la 14.04. Timp suficient pentru a cumpara niste maruntisuri: clestisor de unghii, pasta de dinti, un pix pentru a nota timpii, ceva de mancare. In drum spre Zarnesti am admirat cetatea Ranov, urcata pe un deal de unde se putea supraveghea o mare parte din Tara Barsei. Am ajuns la 15 in Zarnesti, am mers putin pe jos. Apoi am luat un microbuz(de fapt o dubita) care ne-a lasat pe drumul Zarnesti - Plaiul Foii, la Toplita, acolo unde incepe poteca marcata cu banda galbena, ce merge pe la marginea padurii, spre Plaiul Foii. Avem ca ghid cartea lui Ion Ionescu-Dunareanu, aparuta in colectia "Muntii Nostri", in 1986. Urcam pe traseul marcat cu banda albastra , B7. Urcam intr-un ritm bun, dar vremea cam urata ne ameninta. Panta este lejera, de aceea nu ne oprim aproape deloc. Este exact ce trebuie pentru acea zi: un urcus relativ lejer la inceput, pentru acomodare. Dupa 15 minute incepe ploaia. Speram sa nu dureze, dar, dimpotriva, ploaia se inteteste si suntem nevoiti sa ne punem hainele de ploaie cat se poate de repede. Tinta noastra in acea zi era Cabana Curmatura. Vremea insa nu tine cu noi. Anca se sperie putin de ploaie, dar aceasta se opreste relativ repede (dupa 20 de minute). La 16.20 suntem la locul unde poteca pe care urcasem noi intersecteaza poteca marcata cu banda galbena, ce urca pe Valea Crapaturii, spre Saua Crapaturii (1660 m), traseul B8. Suntem aici la 980 m alt. Inturucat pare sa se insenineze decidem sa urcam spre Curmatura. Cealalta varianta era sa ne ducem la Plaiul Foii. Alegem sa urcam intrucat pare ca se mai insenineaza.
Dar dupa 20 de minute de urcat pe V Crapaturii incepe din nou ploaia. Este aproximativ ora 17.00 dar timp este suficient pentru a ajunge la "Curmatura". Ne adapostim sub un bolovan , care ne protejeaza relativ bine. Asteptam pana la 17.30 sa se opreasca ploaia. Din fericire si al doilea nor negru pleaca de deasupra noastra, gonit de un vant care tine cu noi. Un vant al muntelui care ne face sa ne simtim atat de bine sau, alteori aduce norii de furtuna.
Plecam in continuare pe vale. Traseul este bine marcat, valea incepe sa se ingusteze. Anca merge foarte bine si inaintam intr-un ritm bun. Singurele probleme pe care le avem sunt pietrele ude, care nu nofera o aderenta prefecta. Dar bocancii cu talpa Vibram isi fac datoria (aici trebuie sa spun ca eu nu sunt totusi un fan Vibram, am fost mai incantat de aderenta oferita de niste bocanci Thinsulate, cu care am facut multe ture la munte). Panta devine din ce in ce mai abrupta. Obosim mai repede, dar castigam altitudine. Pentru o scurta perioada am luat si rucsacul Ancutei, pentru a putea inaina mai repede. Pas cu pas, ne apropiem de Saua Crapaturii. Daca ne uitam in spate putem vedea o mica parte din tara barsei, Magura Codlea, ca si pasunile de la Plaiul Foii.
Ultima portiune este si cea mai abrupta. Pietrele sunt ude, panta este destul de mare. Dar stim ca nu trebuie sa mai fie mult. Deja vedem luminisul din Saua Crapaturii (1660 m). In spate vedem doi tipi care urca intr-un ritm mai rapid. Ajungem in saua mica dinaintea Seii Crapaturii, dupa aprox 700 m de urcus. Aici marcajul este in dreapta (directie de urcare). Dar se vede o poteca si in stanga si merg putin pe ea (doua minute) sa vad unde duce. Se pare ca urca undeva spre Piatra Mica. Intre timp, tipii care urcasera in urma noastra ajung si ei, ii salutam, dar raspund in engleza. Aflam ca sunt polonezi si ca aveau cortul la Cabana Curmatura. Urcam impreuna pana in Saua Crapaturii, aici eu ma opresc putin pentru a sta de vorba cu cei care isi pusesera cortul aici. Aflu ca vor sa faca toata creasta a doua zi. Nu stam prea mult, caci este deja 19.30. Sunt patru ore de cand am parasit drumul carosabil Zarnesti - Plaiul Foii. In cartea lui II Dunareanu seste dat timpul 3 1/2 - 3 3/4 h. Noi am pierdut aproape o ora asteptand sa treaca ploaia, pana a ne decide sa urcam. Coboram fara prea mare graba spre cabana "Curmatura"(1470 m). Aici ajungem dupa inca 20 de minute, asa cum arata si indicatorul din saua curmatura. Stam in cabana caci vremea este urata si nu are rost sa intindem cortul. Preturile la cabana: cazarea 90 000 lei /noapte/persoana in cabana si 70 000 in anexa. un ceai 5 000, un vin fiert 15 000, o ciocolata calda 10 000. Mamaligutza cu braza si smantana, 25 k, Piure cu carnati 45 k ciorba 25 000. Ne-am cazat in camera de 11 locuri de la etaj. Aici erau doar 5 locuri ocupate. Am ales doua din cele 5 locuri de sus. Cei 5 care ocupasera lucurile de jos sunt simpatici, facem cunostinta si vorbim putin. A doua zi ei vor sa "faca" o bucatica din Crasta Nordica. Eu ma gandisem la Piatra Mica, dar si creasta de la Curmatura spre Turnul pare interesanta. Mai ales ca nu mai vazusem acea portiune niciodata.

Ziua a doua - Miercuri, 7 August

Noaptea nu am putut dormi prea bine din cauza caldurii, dar si din cauza aerului inchis. (am dormit cu geamul inchis, si mare greseala am facut). Aveam saci de dormit, deci nu ne era frig daca dormeam cu geamul deschis. Luam masa de dimineata, destul de taziu. Vremea nu se imbunatateste, asa ca asteptam destul de mult. Stam de vorba cu colegii nostri de camera. La 15.10 plecam spre creasta. Destul de tarziu pentru o iesire in creasta, dar nu avem planuri pentru o tura prea lunga. in plus vrema este urata si nu ne-am urnit prea usor. Ajungem la 15.40 la Saua Curmatura, adica in 30 min. Un timp bun, desi pe drum am mai cules si nishte fragute.
Vremea pare ca se face mai frumoasa. Facem fotografii in sa, spre V. Crapaturii, spre Piatra Mica, etc. Peisajul este frumos, admiram putin V. Crapaturii, pe unde urcasem cu o zi in urma. Incepem urcusul spre Vf. Turnul (1923 m alt.). Dupa un parcurs elementar, pe curba de nivel, (singura dificultate a constituit-o noroiul care acoperea poteca) intram in portiunea cea mai frumoasa (si mai grea) a traseului: urcusul efectiv "pe cabluri" spre Vf. Turnul. Peisajul este mirific, toata lumea merge bine, nu sunt probleme cu inaintarea. Anca se descruca foarte bine pe cabluri, ceea ce ma bucura. Am avut la un moment dat temerea ca se va speria de aceasta mica dificulate. Dar inaintam bine, eu ma opresc pentru nishte fotografii. Aproape de varf, pe ultimul cablu (ultima saritoare) am intalnit un grup de trei care cobora, si aveau oarecare probleme la coborare, dar pana la urma s-au descurcat. Am ajuns pe varf pe la ora 17.05. Ceea ce insemna ca mai este ceva timp pentru mers pe creasta. Chiar pentru a ajunge la Vf. Ascutit si a ne intoarce pe lumina la cabana. Dar nu toata lumea este de acord cu aceasta idee. Decidem sa mergem pe creasta pana unde se poate, urmand ca in caz de vreme proasta sau indisponibiltate / lipsa de chef sa coboram spre Cab. Curmatura pe una din cele doua variante de coborare din creasta. am mers bine pana la saua padina popii. Fara opriri pre multe, si fara problem de inaintare. Aici Anca si fetele nu mai vor sa mearga mai departe, vrand sa ne intoarcem pe acolo spre Curmatura. Eu cu Radu (celalat) si cu Marius am fi vrut sa mergem pana la "Ascutit" dar nu se poate asa ca ne multumim cu cat am facut. Radu, apoi Marius si cu mine, urcam pe Vf. Padina Popii, la 18.05, de unde admiram peisajul. In fata, creasta Pietrei Craiului, care se vede mai bine daca coboram putin de pe varf,spre Nord-Est. La vest Plaiul Foii, drumul spre fostul ref. Diana, stecurandu-se la stanga stancii cele mari. la sud-vest se zareste putin din Iezer si la Vest , departe de tot, putin din Fagarash. La Est Plaiurile domoale ale dealurilor pe care se intind satele Magura, Moeciu, etc. In spate (Nord) se vad Vf. Turnu si Piatra mica. Este foarte frumos, asa ca ii chemam si pe ceilalti. Anca si Simona (a.k.a Ze) vin si ele si admiram impreuna peisajul. Din pacate nu este senin si nu se vad prea bine ceilalti munti, Bucegi, Leaota, Iezer, Fagarash.
Decidem cu regret (cel putin din parte mea) sa coboram pe aici spre Cabana. La inceput coborarea prezinta unele pasaje relativ dificile, dar nu este nici un pericol pe vreme buna. Panta mare si expusa poate da emotii pe ploaie puternica sau zapada.
Coboram nu foarte repede, dar avem timp suficient. Este 19.00 si se intuneca pe la 21.00. Asa ca este timp suficient pentru a face coborarea de 1 1/2 h (cum sta scris pe stalpul indicator din creasta, care mai arata 3 h pana la Vf. Ascutit). La jumatatea drumului de intaorcere incepe sa ploua, cam unde am ajuns in dreptul unei cruci pe o stanca din dreapta, la putin timp dupa intrarea in padure. Punem hainele de ploaie (eu foaia de ceapa, care se uda destul de repede, dar este usoara si o periaoda protejeaza destul de bine) Anca foloseste geaca mea Big Foot (fara GoreTex), de care nu pot spune ca sunt entuziasmat. Oricum, coboram, drumul este clar conturat. De aici nu mai sunt probleme mari. Asha ca mergem destul de repede. Ploaia nu conteneste, asa ca ajungem destul de uzi la cabana. Din fericire bocancii nu sunt uzi, asa ca am inca sosetele uscate, ceea ce conteaza destul de mult. Am ajuns in jurul orei 20.00, deci am coborat din creasta cam intr-o ora , o ora si un sfert. am mancat si am baut un vin fiert inainte de culcare.

A treia zi - Joi, 8 August

Noaptea am dormit cu geamul dechis si a fost mult mai bine decat in prima noapte. Astazi cele mai lungi drumuri au fost pana la Buda de langa cabana, respectiv laizvorul din celalta parte a cabanei. Asta din cauza ploii care nu s-a oprit suficient cat sa ii convinga pe oameni sa iasa pe un scurt traseu. S-ar fi putut face "Piatra mica". Dar vremea nu a tinut cu noi. Am stat in cabana si am facut planuri, am povestit despre turele anterioar la munte. Si mai ales am jucat Rentz.

A patra zi - Vineri, 9 August

Este ultima zi. Ne-am trezit destul de devreme, dar nu am putut sa ne bucuram de o vreme frumoasa nici astazi. Totusi nu mai plaua asa ca incelelalte zile. Anca nu vrea sa coboare prin Prapastiile Zarnestilor (traseu mai lung, dar care se pare ca este mai interesant decat celalalt, mai direct). Asa ca ii asteptatm si pe ceilalti (prietenii nostri din tura de Miercuri). Plecam de la cabana la 12.45 . Coboram impreuna spre Zarnesti, pe Galbenoasa, traseu marcat cu banda Galbena si numerotat cu B8 in cartea lui Ion Ionescu-Dunareanu. Nu ploua, ba chiar se pare ca se inseanineaza putin. Asa ca la putin timp de la plecare suntem in poiana Zanoaga (este 13.30). La 14.30 suntem la fantana lui Botorog, unde fac o baie in rau (Raul Mare), ca si in urma cu 5 ani. Pe drum ne depasesc un baiat si o fata care veneau pe biciclete de la Curmatura. Vazusem eu biclele alea galbene in spatele anexei, dar nu stiam ce-i cu ele. Ei au urcat si coborat prin Prapastiile Zarnestilor, si drumul este practicabil pe bicicleta la coborare in totalitate. La 15.30 luam autobuzul din Zarnesti, care ne lasa la gara Bartolomeu, in Brasov. De aici luam troleul 10 barat, pana la gara principala, de unde avem tren la 17.15.

Autorul acestor pagini, Radu Cernea,  poate  fi contactat pe adresa de e-mail : r_cernea@yahoo.com.
Puteti vizita aceste pagini la adresa
    Orice copiere a acestei pagini este permisã doar în condittiile obtinerii prealabile a acordului autorului, ca si a pãstrãrii integritãtii continutului, inclusiv a acestui post scriptum.